58 781 03 81 biuro@progressgps.pl
Menu

Eco-Driving

Eco-driving to technika prowadzenia pojazdów, której celem jest zmniejszenie przede wszystkim zużycia paliwa jak również obniżenia niektórych kosztów części eksploatacyjnych.

Od 2010 większość producentów samochodów wprowadziło w swoich autach systemy wspomagające kierowców w ekonomicznej jeździe. Są to między innymi: efekty wizualne (np. ekonomicznej jeździe zielone podświetlenie a czerwone przy agresywnej jeździe), podpowiedzi o optymalnym momencie do zmiany biegu na wyższy bądź niższy, ogólna ocena kierowcy poprzez komputer pokładowy samochodu. Nie wszystkie parametry wpływające na eco-driving można w ten sposób prześledzić.

 

Ruszanie i zmiana biegów

Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy brać pod uwagę chcąc jeździć ekonomicznie jest ruszanie jak i zmiana biegów. Podstawą jest wyruszenie w trasę chwilę po przekręceniu kluczyka. Zimny silnik pracujący na niskich obrotach szybciej się zużywa. Dodatkowo, paliwo które spala, nie jest wykorzystywane do jazdy. Ważne jest także, że podczas jazdy szybciej osiągniemy temperaturę roboczą. Kolejną podstawą ecodrivingu jest odpowiedni dobór i zmiana przełożeń. Zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak również i w autach z silnikami diesla pierwszy bieg powinien być wykorzystywany tylko do ruszania z miejsca, a przy pozostałych zasada jest prosta: obroty jak najniższe przy jak najwyższym przełożeniu.

 

w auciePrzyśpieszanie i hamowanie

Następną istotną rzeczą związaną z ekonomiczną jazdą jest sposób przyśpieszania, czyli zdecydowanie i w możliwie najkrótszym czasie. Chodzi o to, by zwiększone zapotrzebowanie na paliwo występowało jak najkrócej. Podczas wyprzedzania zmienimy przełożenie na niższe i energicznie wciśniemy gaz (mniej więcej trzy czwarte).

Jeżeli chodzi o hamowanie to staramy się przy dojeżdżaniu do skrzyżowań wytracać prędkość zmianą biegów na niższe co znacznie przedłuża trwałość klocków hamulcowych. Aby efektywnie wykorzystywać te techniki przede wszystkim musimy nauczyć się przewidywać sytuacje na drodze. Widząc z oddali czerwone światło nie rozpoczynamy hamowania w ostatniej chwili tylko staramy się wytracając prędkość dojeżdżać do skrzyżowania by możliwe przejechać je bez zatrzymywania. Należy pamiętać, że na ruszenie z miejsca silnik spala dużą ilość paliwa.

 

Płynna jazda i optymalna prędkość

Niewątpliwe ważnym aspektem eco-drivingu jest płynna jazda, czyli staramy się jeździć ze stałą prędkością jak również optymalną, dla samochodów osobowych w zależności od silnika jest to prędkość przy której utrzymujemy około 2000 – 2500 obrotów/min w trasie.

 

Pozostałe aspekty wpływające na zużycie paliwa

Jest również wiele czynników wpływających na zużycie paliwa naszego pojazdu takie jak stan techniczny. Powinno się kontrolować ciśnienie w oponach możliwie często np. podczas tankowania a przynajmniej raz w miesiącu. Gdy w kołach nie ma wystarczająco powietrza, zużycie paliwa wzrasta oraz dodatkowo opony szybciej się zużywają.

Należy pamiętać również, że klimatyzacja do działania również wykorzystuje paliwo, a wielu kierowców ma włączoną klimatyzację nawet gdy nie ma takiej wyraźnej potrzeby. Pozostałymi aspektami na które możemy zwrócić uwagę, to nie przewozić zbędnego bagażu. Eksperci wskazują , że przewożenie dodatkowego 100kg może powodować zwiększenie zużycia o około 0,5l/100km.

 

Eco-driving w firmach

Wprowadzenie eco-drivingu w firmach może przynieść wiele korzyści i oszczędności. Przede wszystkim osoby wykorzystujące techniki ekonomicznej jazdy jeżdżą bezpieczniej i rzadziej uczestniczą w kolizjach czy wypadkach drogowych. Dodatkowym aspektem będzie oszczędność w paliwie, częściach eksploatacyjnych, serwisach. Coraz więcej firm chwali się otwarcie o ekonomicznej jeździe ich kierowców co ma również wpływ na ich pozytywny wizerunek w mediach.

 

sonda pomiaru paliwa

Jak zachęcić pracowników?

Wiele osób zastanawia się w jaki sposób można zachęcić pracownika do zmiany sposobu prowadzenia pojazdów. Na pewno ciężko przekonać człowieka nie dając nic w zamian, dlatego niektóre firmy wprowadzają systemy premiowe dla ekonomicznych kierowców. Dobrym argumentem jest również to, że za zaoszczędzone pieniądze flota pojazdów może być regularnie wymieniana. Mało który kierowca chciałby jeździć starym, zużytym pojazdem. Kiedy już zachęcimy pracowników do Eco-drivingu, wtedy nasuwa się pytanie jak to kontrolować i egzekwować.

 

Monitoring pojazdów

Odpowiednio wyposażony system monitoringu pojazdów pomoże nam przy wprowadzeniu zasad wspierających eco-driving oraz kontroli sposóbu użytkowania naszych pojazdów przez pracowników:

  • Sonda paliwa – w pojazdach ciężarowych jest to najskuteczniejszy sposób kontroli paliwa z uwagi na dokładność sięgającą 98%, pozwoli z jak największą dokładnością wyliczyć spalanie pojazdu i wykryć ewentualne upusty paliwa.
  • Moduł CAN – czyli odczytywanie informacji z komputera pokładowego pojazdu, przekazuje nam szereg informacji (w zależności od marki, modelu i rocznika) takich jak np. zużycie paliwa, przebieg, ilość obrotów, informacja o włączonej klimatyzacji/ogrzewaniu postojowym (Webasto), użycie hamulca głównego, informacje o zaciągniętym hamulcu ręcznym i wiele innych.
  • Identyfikacja kierującego – system wyposażony w moduł Dallas / RFID czy odczyt karty kierowcy z tachografu pozwoli na zidentyfikowane operatora.
  • Dodatkowe czujniki – W przypadku braku możliwości podłączenia pod szynę CAN istnieje możliwość dołożenia dodatkowych czujników w celu odczytywania obrotów silnika czy innych parametrów pojazdu.

 

mechanik, ProgressW jaki sposób kontrolować prawidłowy sposób użytkowania pojazdów?

Samo zamontowanie systemu monitoringu pojazdów nie daje gwarancji , że nasi kierowcy będą jeździć ekonomicznie. Niezbędne do tego są odpowiednie narzędzia, które zebrane dane  z czujników przeanalizują i przedstawią w przyjazne dla oka zestawienie.

W systemie monitoringu pojazdów Progress GPS został wprowadzony raport Eco-driving. Tworzy on swojego rodzaju ranking naszych kierowców i porównuje ich ze sobą wyłaniając najlepszych i najgorszych. Narzędzie daje nam możliwość ustawienia parametrów ocen w zależności od trybu jazdy (miejski i drogowy) i poddaje sprawdzeniu określone parametry.

Dla każdego z naszych pojazdów należy określić podstawowe parametry takie jak zakres obrotów pracy silnika, prędkość maksymalna z którą powinien dany pojazd się poruszać, jak również norma zużycia. Te parametry będą porównywane z odczytami z czujników i odpowiednio od wyniku przyznawane punkty. System przeanalizuje każdego kierowcę indywidualnie i wyświetli jego mocne i słabe strony. Uświadomi to pracownika, jakie aspekty ekonomicznej jazdy powinien poprawić. Takie zestawienia można bezpośrednio z systemu wydrukować i przekazać kierowcom.

Jeśli jesteś
zainteresowany ofertą.

Wyślij zapytanie